Uniform

Door het dragen van het scoutsuniform toon je dat je trots lid bent van de scouts.
Het scoutsuniform bestaat voor elke tak uit dezelfde basisstukken: een beige hemd, een groene korte of lange broek of rok en een das met bijhorende dasring. Kapoenen hoeven nog geen volledig scoutsuniform te dragen, maar enkel een das en dasring. Welpen kunnen een groene pet dragen, maar dit is niet verplicht.​​

Groene broek/rok

Er wordt verwacht dat elk lid van Scouts Ieper met uitzondering van kapoenen een groene broek of rok draagt. Voor de WelpenRoeland en Parsival moet dit een korte groene broek/rok zijn. Vanaf de Givers is het ook toegelaten een lange groene broek te dragen.

Groene broeken kunnen aangekocht worden via één van de Hopper winkels of via de webshop https://www.hopper.be/nl/kleding/uniform Het hoeft echter niet dat de groene broek/rok afkomstig is van deze winkel. Een ander merk is ook toegelaten.​​

Das en dasring

Das en dasring wordt gedragen door elk lid van Scouts Ieper, dus ook de kapoenen. Dassen van scouts Ieper zijn groen met rode rand en kunnen enkel in onze eigen scoutsshop aangekocht worden (€8). Een dasring is ook verplicht.

​Hemd

Het scoutshemd wordt door elk lid van Scouts Ieper gedragen met uitzondering van kapoenen. Het kan aangekocht worden in één van de Hopper winkels of via de webshop via https://www.hopper.be/nl/kleding/uniform

Wij hebben in het scoutslokaal ook nog enkele hemden liggen. Deze zijn nog splinternieuw. De keuze in maten is beperkt. Omdat we deze graag kwijt willen verkopen we deze aan lagere prijzen dan de Hopper. Vraag er gerust naar bij de leiding.

Kentekens

Op het hemd horen verschillende kentekens. Wij vragen om volgende kentekens aan te kopen bij Hopper.

• het takkenteken
  • het lintje van België en Europa
  • het provincieschildje West-Vlaanderen
  • het internationaal scoutskenteken

Het groepslintje van Sint-Martinus Scouts Ieper is ook verplicht maar kan enkel bij de leiding aangekocht worden. Hopper verkoopt dit kenteken namelijk niet. Tenslotte is er nog het jaarkenteken. Ook dit is een verplicht kenteken maar het hoeft niet aangekocht te worden.  Uw zoon/dochter krijgt het jaarkenteken telkens aan het begin van een nieuw scoutsjaar.

Goed om weten

• Wij hebben ook nog enkele Hopper-kentekens op voorraad in de scoutslokalen. Deze voorraad wordt net als deze van de hemden niet meer aangevuld.
  • Wij hebben de gewoonte om jaarkentekens van vorige  jaren op de achterkant  van het hemd te bevestigen. Dat is echter geen verplichting

Onderstaande afbeelding geeft een overzicht van  de verplichte stukken van het scoutsuniform. Voor de verschillende kentekens is aangeduid waar ze op het hemd moeten komen.